tisdag 25 augusti 2009

Tuesday Wonderland

Sitter här i bara kalsongerna framför laptopen denna tisdag och funderar en massa, samtidigt som solen skiner in på Brf Ljusets innergård och lägger sig som en ljus, sandfärgad tapet på den norra delen av byggnaden.

Som väl är, så satte morsan upp vinyl på fönsterrutorna, så att mina medmänniskor i bostadsrättsföreningen slipper se mig i bara kalsongerna, samtidigt som jag slipper se dem alldeles för mycket. Inget ont om dem, men det är skönt att få känna sig ensam ibland. I alla fall om man gör det frivilligt.

Framför mig har jag min gamla anslagstavla. Den är märkt med ett “J” efter att jag, som wannaberebell, i mina unga år såg till att märka allt som var mitt. Till exempel fick syster med sig en hylla till Båstad, som det står “Joakims hylla” på. Jag blev lite rörd när jag såg det.

För att återgå till anslagstavlan. På den sitter lite lappar från bostadsrättsföreningen, en idolbild på Nicklas Bäckström, en autograf från Leif Boork (varför i helvete har jag en autograf från Leif Boork?) och lite konsertbiljetter. Dessutom har jag sex matchbiljetter från HBK:s matcher i allsvenskan 2007. Det var året då Bollklubben hade chansen at vinna SM-guld, men efter att Magnus Bahne skadade knäet klev Conny in i handlingen och förlorade allsvenskan åt oss. Inte blev det bättre av att Texas skadade foten ett par matcher efter Bahne och blev borta resten av säsongen.

Dagens HBK är inte lika bra som de var då. Man hade storstjärnan i Dusan Djuric, trollgubben i Martin Fribrock, och en målvakt som var i sitt livs form. Dessutom gjorde killar som Mikael Rosén och Hasse Mattisson sina livs säsong, något som kan sammanfattas i matchen mot Elfsborg på Örjans Vall, med 3-0 segern där Elfsborg blev totalt utspelade. Dusan, Rosén och Mattisson målskyttar på alla möjliga osannolika vis.

Tyvärr höll det, som sagt, inte hela vägen. Dock kommer säsongen alltid att leva med mig i minnet. Jag har aldrig följt HBK så intensivt som då.

Det var bättre förr, så att säga.

*****

Jag lägger för övrigt ner mina topp 3-listor nu. Söderhof har bytt ägare och namn, och det är i dagsläget oklart huruvida vadet är genomförbart eller inte. Oavsett vilket, så har jag teoretiskt sett förlorat, sedan jag gjorde ett inlägg utan lista av estetiska skäl, och bjuder gladeligen Simon på en öl.

Listorna är alltså för tillfället inte längre ett stående moment här på bloggen.

Inga kommentarer: