torsdag 13 augusti 2009

Olympics

Idag har man röstat in två nya sporter till det OS som går av stapeln någonstans i världen 2016. Golf och rugby valdes in, och Annika och Tiger jublar ikapp på Twitter. Själv är jag tveksam till båda valen.

För det första: Jag anser inte att golf är en sport. Det är en hobby man sysslar med för att få frisk luft. Det är på låtsas. Ska golf in på det olympiska programmet, så ska även bangolf in på det olympiska programmet.

Rugby då? Denna idrott för riktiga män? Nja ,jag är inte direkt övertygad. Visst, rugby är en stor sport i världen, en av de absolut största, men blir det samma sak att spela Rugby Sevens med sjumannalag och dessutom i matcher om 2x7 minuter? Nej, det känns sådär.

Jag hade hellre sett en sport som squash väljas in. För det första är det en enkel sport med enkla regler och dessutom är den numera ganska TV-vänlig med arenor som är anpassade för publiken. Dessutom är det fruktansvärt jobbigt att spela. Det är ett fysiskt test. Det är en sport. Det är idrott. Mer idrott än golf.

Dessutom hade jag gärna sett inlinessporter väljas in. Det är klart jämförbart med de “alternativa” snowboard/skidsporter (freestyle, halfpipe, cross etc), som redan finns i vinter-OS. Baseball och softball kan jag personligen vara utan. Karate hade varit roligt att ha med.

*****

Förutom att man valde in golf och Rugby 7s, så såg man till att anordna damboxning redan 2012 i London. Jippie, säger tjejerna. Jag slår vad om att pamparna i IOK hellre hade valt in kvinnlig gyttjebrottning.

*****

Topp 3 OS-idrotter på min TV:

1. Fäktning

2. Handboll

3. Taekwondo

1 kommentar:

Charlotte sa...

Squash och karate har gott gjort sig bättre. Har aldrig riktigt fattat varför golf har blivit en sån publiksport, eller varför folk tycker om att kolla på det.