söndag 16 augusti 2009

Thunder and lightning

Tyson Gay gjorde sitt livs lopp. Han tvärpersade och satte nationsrekord med 9.71, två hundradelar från världsrekordet. Problemet heter Usain Bolt, som sprang i mål på 9.58, elva hundradelar under sitt eget världsrekord.

Det var över förväntan. Jag trodde Bolt skulle klämma sig ner till 9.61-62, särskilt som vinden inte var optimal i försöken. Det blev istället en upplevelse jag sällan kommer glömma. Jag kommer ihåg uppvisningen och hans 30 meter jubel innan han korsade mållinjen på nytt världsrekord och två meter före konkurrenterna, som förgäves försökt springa ikapp jamaicanen.

Jag kommer komma ihåg denna kväll på samma sätt. Accelerationen första 40, bibehållandet av farten, samt hans blick på uret de sista metrarna, som visade hur fort det verkligen gick.

Medan Bolt sprang ärevarv och blev fotograferad vid uret, så skrek Tyson Gays landsmaninna Lolo Jones “9.71, du sprang på 9.71”. Gay sket i de orden, utan bara garvade åt det faktum att han blivit så krossad.

*****

Första halvlek mellan Tottenham – Liverpool visade hur en match mellan 22 kloner av Kim Källström skulle se ut. Det var roligare att se Kvibille – Oskarström i fredags.

*****

HBK tar emot Gnaget imorgon. Om jag går dit, så ställer jag mig i Black Army med Alex, Kalven och FalköpingsFidde, som är i stan på besök.

*****

Sex jävla ett!

*****

Skickade ett mejl till Fredrik i FFF:s styrelse om hur man ska få ordning på juniorerna. Får se hur han reagerar. Jag hoppas att han i alla fall svarar mig. Annars vet jag nog var problemet ligger.

*****

Topp 3 utrop à la Fektus, Alex & Matte:

1. Åh, lövbiff!

2. Holgers tutte!

3. Panelhöna!

Inga kommentarer: