fredag 26 juni 2009

You rock my world

Så går ryktet att Michael Jackson har avlidit. Det är bekräftat att han ligger på sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtattack. Det är TMZ som gått ut med beskedet att han har dött, något som inte alls är bekräftat från säkra källor. Däremot är det bekräftat från officiella håll att han ligger inlagd på UCLA och vårdas. Med andra ord, "ingen" vet vad som egentligen gäller. Det man dock vet är att alla nyhetsmedier har detta som förstanyhet. Själv sitter jag med CNN på framför mig när jag egentligen borde försöka sova.

Men jag gör inte det. Jag sitter framför datorn och TV:n och följer utvecklingen. Jag är berörd. På samma sätt blev jag berörd när flygplanen flög in i WTC den där eftermiddagen i september 2001. Jag kommer ihåg precis vad jag gjorde när det hände. Precis som jag kommer att komma ihåg denna kväll. Kanske inte datumet, men situationen jag befinner mig i. Michael Jackson berör, inte bara de som är hans fans, utan även folk som jag, som inser att denna man är något speciellt. När morsan bad mig kolla på nätet om nyheten fick jag en konstig känsla i kroppen. En obehaglig känsla. Han berör. Han är verkligen The King of Pop.

Nu ska jag sitta uppe och följa utvecklingen lite till. Jag kommer nog inte släppa TV:n förrän något är bekräftat och man har fått samla sig lite. Det är ju inte vad som helst som har inträffat. Detta är verkligen nyhetsstoff av högsta rang. Detta är inte Runar Sögaard som brutit lilltånageln. Det är inte Laila Bagge som hånglat upp en Wahlgren. Det är The King of Pop som kämpar för livet. Det är en världsangelägenhet.

Inga kommentarer: