torsdag 25 juni 2009

I want your sex

Och då syftar jag inte på ditt kärleksliv, utan på den intressanta studie som gjorts på mäns respektive kvinnors löner. Som manlig sjukgymnast skulle jag kanske vilja vara kvinna i min yrkesroll, då sjukgymnaster är den enda yrkesgrupp där kvinnor tjänar mer än män.

Detta skulle enligt Saco bero på att kvinnor i större utsträckning har högre utbildning. Fråga mig inte varför, men jag tackar hellre ja till ett jobb än att plugga två år extra i Umeå med allt vad det innebär med flytt och bostad etc. Kvinnor kanske är funtade på annat vis, vad vet jag?

Oavsett vilket är det lite lustigt att jag pluggar till detta yrke, jag som gjorde ett projektarbete i gymnasiet om genus inom fotbollen. Undrar om det är en slump? Jag kanske ska ses som en äkta feminist, även om jag hatar ordet feminist. Det borde heta jämställdhetist, eller kanske equalist, en engelsk variant på det hela.

Man kanske skulle plugga lite juridik istället och försöka återinföra och ta rollen som JämO? Då lär jag garanterat tjäna mer än vad jag kommer göra som sjukgymnast.

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Det är alltid lika intressant att se sånt jag har påpekat eller uppmärksammat bli blogginlägg.

Joakim Lindqvist sa...

Jag kan väl säga som så att du verkligen inte var ensam om att påpeka/uppmärksamma detta. Det är ju högst angeläget för en hel del av mina kollegor...