måndag 27 juli 2009

Awake

Ligger vaken och bestämmer mig för att dra iväg ett inlägg för att kanske trötta ut hjärnan, så förbered er på ett eventuellt luddigt inlägg med diffusa utsvävningar om diverse saker. Dagens inläg är till 100% planlöst.

Har tittat en del på 100 höjdare med Filip och Fredrik på Kanal 5:s eminenta webb-tv. Första serien är genial med diverse roligheter med humor som för tankarna till Killinggängets ironiska sketcher, fast de utspelar sig i verkligheten. Det tragiska ögonblick som är ohyggligt allvarligt för den ene blir ohyggligt roligt för oss andra.

Ta Jas 39 Gripen som exempel. När den kraschar på premiärflygningen blir det ett antiklimax som Sverige inte skådat sedan Wasa sjönk. För övrigt är det något jag saknar i listan (såvida den inte är med bland de händelser som inte finns med på sista biten på avsnitt ett), just när Wasa sjunker. Det är som ett Gripen i kubik. Sveriges jätteprojekt, som blev vårt Titanic, 250 år innan dess ännu större efterföljare.

*****

Arsenal har enligt de alltid lika korrekta tidningarna i Europa lagt ett bud på Klaas-Jan Huntelaar. Killen vore nog bra, men en mittfältare är vad som egentligen behövs. Tror jag.

*****

HBK har inlett ett samarbete med Espanyol i Spanien som gör att man får låna spelare gratis enligt överenskommelse med den spanska klubben. Innan fönstret stängde hann man göra klart med en Tchadisk… en Tchadian… en Tchados… en kille från Tchad, som är för bra för deras B-lag men inte platsar i startelvan. En kille som alltså platsar på bänken i La Liga. Inte illa, inte illa. Coolt namn har han också. Mahamat Azrack-Yassine.

Antagligen vill man försäkra sig om att man vinner Allsvenskans Alfapet-turnering med lirare som Zvirgsdauskas och Gudni Saevarsson och Sise.

*****

Bara en vecka kvar till Hell Week. Får sätta fart med min fysbibel jag började på på det där driftiga sättet som bara jag kan.

Typiskt nog slutade jag jobba med det på det där onödiga och lata sättet som bara jag kan.

Ska bli kul med läger. Redan första dagen bjuder MAIF på fotboll på Strandvallen, som hade kunnat vara Sveriges näst vackrast belägna idrottsplats om det inte hade varit för att det ligger bredvid ett lägerområde från längesedan och har Sveriges fulaste grusparkering bredvid. Havet ligger 200 meter från södra målet, vilket inte syns alls. På Örjan har man i alla fall vett att låta platsen mellan stan och “arenan” vara så orört det går. Därför blir den också kallad Sveriges vackraste idrottsplats där den ligger bredvid Nissan.

*****

I fredags lärde jag mig att det inte var jättekul att jobba med fakturor.

Idag lärde jag mig att det inte är jätteroligt att fälla en syren utan att döda den eftersom man tre timmar senare ska plantera den hos sin mormor.

Man lär sig något nytt varje dag, säger man. Någon får gärna berätta för mig vad jag lärde mig i lördags.

*****

Sarah Sjöström är 15 år. Alltså född 1994, precis som min yngsta lillasyster. Hon slog idag vett nio år gammalt världsrekord på 100  m fjäril i VM i simning.

Vad har världseliten sysslat med sedan rekordet slogs senast? Har de struntat i distansen? I så fall kunde de väl struntat i halva distansen som inte ens är med på OS.

Något känns skumt med simsporten när en tjej som ännu inte gått ut grundskolan kan bli snabbast genom tiderna. Som om det vore gymnastik, liksom.

*****

Mamma gjorde en observant analys av Andrew Eldritchs sång när vi lyssnade lite på Sisters of Mercy hos mormor igår kväll. “Han sjunger lite som David Bowie”. Ja, dra på trissor. Mor min har alldeles rätt. Det har jag faktiskt inte tänkt på.

*****

När jag kommer upp till Stockholm ska jag låna Tereses flatmates bok som är skriven av Nick Cave. Den verkar bra.

*****

I veckan ska pappa filma på träningen. “Det vore kul att se sig själv på film” sade jag i bilen en dag. “Det vet jag inte om du kommer tycka” sade pappa. Tack för den, säger jag. Visserligen förstod pappa att jag menade “intressant” mer än “kul”, men han tog chansen, liksom.

*****

Gjorde en Spotify-playlist i lördags. Fokus ligger på EBM, en variant av synth. Denna skapelse från riket ovan (Sverige, om ni befinner er utomlands, ex i Skåne) kan ni ladda hem till ert konto genom att klicka här.

Nästa projekt blir att göra en rock-playlist följt av en pop-playlist. Självklart kan ni hitta dessa på bloggen.

*****

Just för tillfället är det väldigt lite Fektus på bloggen. Det är mest Joakim som skriver. Förhoppningsvis kommer det bli mer Fektus i höst. Längta inte ihjäl er, det kommer. Man måste ju ha med en del fäktning när man har en länk på Fäktförbundets hemsida.

*****

Imorgon går jag upp 9.30. Jag ska gå upp 9.30. Jag kan gå upp 9.30. Jag vill gå upp 9.30. Jag borde gå upp 9.30. Jag bör gå upp 9.30. Jag känner ett sug att gå upp 9.30.

*****

Till sist, en lista. Tänkte att jag ska ha en topp 3-lista varje inlägg. Man blir ju inspirerad till att försöka bräcka Simon, som inte höll längre än någon månad med sitt försök att ha en lista i varje blogginlägg. Simon, slår vi vad om en öl på Söderhof om att jag kan köra konceptet fram till den 31 september?

Idag/inatt: Topp 3 coola namn på fotbollsspelare från Benelux:

1. Stijn Stijnen

2. Pierre van Hooijdonk

3. Wim Jonk

*****

God natt, folks.

Inga kommentarer: