måndag 18 maj 2009

Shake The Disease

Halsont idag. Ytterst obehagligt. Känns inte alls bra. Det känns som om jag har en liten midsommarkrans av riktigt gamla och torra löv fast i svalget. Kanske är det Influensa A? Skulle inte tro det, men man vet ju aldrig. Döden lurar bakom hörnet varje dag, frågan är bara när den tar sig tid att träda fram.

Dagens föreläsning i träningsfysiologi var riktigt intressant. Mycket fokus hamnade på stretching, som enligt föreläsaren egentligen är ett ont som folk sysslar med utan att egentligen veta varför. Enda tillfället då man kan behöva stretcha är om man verkligen är skadligt stram i muskeln så att man inte kan genomföra en rörelse korrekt. Annars är det egentligen inget man bör syssla med. Exempelvis handbollsspelare som stretchar muskulaturen kring armen/axeln. De kommer lättare att drabbas av skador då axeln/armen inte klarar av de smällar de får. Ett annat exempel är löpare. Lång-/medeldistanslöpare på elitnivå stretchar inte idag. Då ska nog inte motionslöpare göra det heller.

Dessutom verkar det vara nya grejer på gång inom kost och så vidare. Kalk ska man inte äta. Inte mer än det man får i sig i normal kost. Man ska inte dricka mjölk i syfte att få i sig kalk, då kalk är den stora boven när det gäller hjärt-/kärlsjukdomar. Det är inte fettet/kolesterolet som är farligt, utan det är kalket. Kolesterolet är dessutom på väg att ses som ofarligt. Jag följer fortsättningen med stor spänning.

Har börjat spela FM09 igen. Har fortsatt med min Arsenal-fil och har på tre säsonger vunnit The Double de två senaste säsongerna. Dessutom har jag två CL-finaler på mitt CV. Jag är på väg mot en ny storhetstid. Denna säsong satsas det på CL. Jag ska ha en titel innan jag slutar. Jag ska!

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Intressant det där med strechingen. En kille på tyngdlyftningen som läser till napprapat stod och grimarserade kraftigt när han såg att jag strechade....

Joakim Lindqvist sa...

Ja, det verkar som om man ska lägga ner det där och sikta in sig på att röra sig istället, ex värma upp mer genomgående, samt jogga ner.