söndag 17 februari 2008

Transferfönster är en bra uppfinning, Wenger!

Jag tänkte att det nog är dags att skriva mitt första inlägg nu och jag tänker skriva om det som irriterar mig mest för tillfället, Arsenals ovilja att utnyttja möjligheter.

Jag kan börja med att berätta om min kärlek till denna klubb. Jag har följt klubben ända sedan de spelade fantastisk fotboll och rodde hem ligan 1997-1998, mycket tack vare holländarna Overmars och Bergkamp, som var fantastiska i ett antal säsonger därefter. Det blev ju inte sämre för att lokalkändisen Fredrik Ljungberg flyttade dit följande sommar, under sommarens transferfönster. Detta leder mig osökt in på det som var huvudtanken med inlägget. Jag tror ni vet vad jag pratar om.

Transferfönstrena är ett påhitt som är till för att man ska ha en period under och mellan säsongerna då det ska vara möjligt att binda till sig eller släppa spelare. Det är ofta detta som skapar de stora rubrikerna i media då många klubbar vill skapa uppståndelse genom att göra spektakulära värvningar och visa att man minsann ska blanda sig i striden kring antingen titlar, cupplatser eller undvikande av nedflyttning.

Real Madrid värvade namn som Sneijder, en av holländsk fotbolls mest spännande spelare, Robben, holländare med oerhörd speed och teknik, Pepe, en av de nya stora mittbackarna, sägs det.

Manchester United köpte Anderson och Nani, två av världens största talanger, samt Tevez, Argentinas nya målkung. Dessutom lyckades man knyta till sig Owen Hargreaves, en av Englands viktigaste kuggar de senaste åren.

Liverpool satsade stenhårt och rekordköpte Torres, Voronin, Benayoun, Babel, och ett par andra. Barcelona köpte Yaya Touré, Eric Abidal, samt Gabi Milito, tre spelare med enormt defensivt kunnande.

Arsenal köpte en okänd fransk ytterback och en kroatisk anfallare utan erfarenhet från annat än kvalspel och, förstås, en tredjemålvakt och en norsk 90a.

Enda värvningen som verkligen imponerat är Sagna, ytterbacken, medan Eduardo, "mästerskytten", inte imponerat som fansen förväntar sig när klubben menar att man gjort en strålande värvning. Nu påstår inte jag att Liverpools värvningar varit strålande (undantaget Torres, som är kung), men de har ändå vågat.

Visst, Arsenal leder ligan och jag är pessimist, men jag undrar ändå varför de aldrig köper någon som verkligen lyfter laget på riktigt? Man visste att Kolo Touré och Eboué skulle iväg till Afrikanska Mästerskapen, man visste att två backar skulle försvinna, och kanske komma tillbaka skadade. Ändå vägrar man att ens tänka på att förstärka truppen under denna period. Istället går Wenger ut och säger att "vinterns transferfönster bör läggas ner".

Hade Arsenal bara haft en ersättare för Kolo och Eboué, så hade man förmodligen sluppit dessa skadebekymmer just nu, då 12 spelare är borta och man bara har 14 att tillgå. Det är inte nödvändigtvis under afrikanska som spelare är borta skadade, utan det är ofta nu när de överbelastade spelarna är skadade som man behöver en bredare trupp. I dagsläget har Arsenal en riktig kris, vi måste få tillbaka våra spelare, helst van Persie och Adebayor, samt Sagna och Clichy, utan ytterbackarna och anfallarna kan vi lika gärna ge upp fajten om titeln och lämna över till Ch€£$ki och Manure och boka in tredjeplatsen.

Det hela känns ganska onödigt egentligen. Bara för att vi saknar spelare som hade kunnatavlasta med hjälp av värvningar. Vi har nästan blivit som svenska landslaget, en jäkla bra startelva, men ingen bänk. Bänkspelarna är unga, oprövade och för dåliga för att spela viktiga matcher. Jag hoppas verkligen att Wenger gjorde en skenmanöver i helgen och vilade/spelade in folk för att istället krossa Pato och Kaka' på onsdag. Jag hoppas verkligen att han är så slug, men frågan är om han är det. Jag hoppas. Hoppas.

Inga kommentarer: