måndag 18 februari 2008

Shampions Lugg - Införkrönika #1

Ja, nu är det snart dags att bänka sig framför televisionen och bita på naglarna, imorgon för att hoppas på att Grekerna kan slå Ch€£$ki (jag vet, det känns sådär troligt) samt att Inter dänger blodplättarna från Liverpool på bortaplan. På onsdag hoppas man på Arsenal såklart och att Lyon kan skaffa sig ett bra utgångsläge inför returen mot Man USA.

Men, som ett steg i min journalistkarriär (som ännu ej påbörjats, kan tilläggas) så tänkte jag vara så expertig att jag tippar resultatet för tisdagens matcher:

Roma - Real Madrid 2-0. Roma är revanschsugna efter helgens tappade chans på ligan (Ni som inte har sett DEl Pieros frispark skall göra detta), medan Marängerna är lite på dekis. Två raka förluster i ligan har bjudit in Barcelona i kampen igen. Roma har läktaren och motivationen på sin sida.

Olympiakos - Ch€£$ki 1-2. Ch€£$ki vinner självklart eftersom de är betydligt bättre. Visst, Olympiakos är ett oerhört bra hemmalag, men det sade vi förra året om Valencia också, och då vann Ch€£$ki ändå. De är för tunga för Grekerna här.

Schalke 04 - Porto 1-1. Schalke är bra med i Bundesliga i kampen om Europaplatserna, men förlorade senast mot Wolfsburg efter flera segrar i följd. Porto leder portugisiska ligan överlägset och kan koncentrera sig fullt på denna matchen. Frågan är bara hur de gillar bortaplan, som inte varit deras framgångsrecept i CL de senaste åren. Jag tror det blir väldigt tätt och att Schalke ligger på för en seger, men Portos teknik, taktik och kunskap räcker för oavgjort.

Liverpool - Inter 1-2. Jag tror att kvällens enda skräll kommer här. Inter har slappat sig igenom gruppspelet och kommer med friska ben till kvällens kamp, medan Pool har detta som enda titelchans i år. Liverpool har en oerhörd press på sig och kanske spänner sig för mycket. Tidigt Intermål innebär döden för Reds, som inte har råd att åka ur. Cruz avgör med 2-0 tidigt in i andra, Pool reducerar med tio kvar.

Så, då var det avklarat, tycker att det känns bra. Nu hoppas jag framför allt annat att Arsenals skador läker ihop snabbt inför onsdag. Vi vill inte tappa CL igen, det känns onödigt.

Till sist vill jag bara rekommendera ett besök hos Christenson på Fotbollskanalen.se, mycket bra krönika, nästan varje dag. Bra inblick i den engelska fotbollen och dess mysterier. Värt en titt i alla fall.

Nu ska det bli hemmagjorda hamburgare innan jag beger mig till Halmstads Trafikskolas teorisal.

Häv a majs dig.

Inga kommentarer: