tisdag 19 februari 2008

Reflektioner på CL 19 februari

Till att börja med vill jag säga att ni som verkligen gillar ett lag som Ch€£$ki ska hoppa över detta inlägg. Ni andra kanske vill läsa, men Ch€£$kifans ombedes läsa något annat, typ föregående inlägg eller något.

Jag hatar Ch€£$ki. Jag hatar Sp*rs också, men jag tror jag hatar Ch€£$ki mest av alla lag i världen. Det är ett ihopköpt lag som knappt utvecklat en enda spelare som kommit till klubben nämnvärt. De har köpt spelare som Valack, Essien, Drogen, Cashley Cole, Shevchenko, med flera. Spelare som är färdiga produkter när de kommer till Premier League. De som påstår att Ch€£$ki gett dem en oerhörd boost i deras karriärer har enligt mig fel. Den enda som jag kan se gjort framsteg är kanske Drogba, som i och för sig vann franska skytteligan i Marseille, men ändå inte var den kung som han är idag. Å andra sidan har han bättre medspelare i dagsläget. Resten har inte heller utvecklats, snarare gått bakåt, undantaget Essien.

Men, nu är läget som det är, och när man ser resulatet efter matchen och lagets uppställning måste man fråga sig två saker: Varför vila tre spelare i Champions League för att de ska spela om den minst åtråvärda titeln i England, Carling Cup? Fråga två: Varför vinner de inte ändå?

Svaren tror jag är så här: Avram Grant är en pajas som inte är i närheten av samma klass som övriga tränare i toppskiktet i PL, därav laguttagningen. På fråga två säger jag så här: Ch€£$ki är ett skrämmande exempel på att det tydligen ska löna sig att inte spela bra fotboll, för de ska ändå vinna på ett mål i 112:e minuten, för att de maskat till sig 13 minuters tilläggstid. De vill inte ge publiken underhållning, de vill ha sina segerbonusar.

Jag hatar Ch€£$ki.

För att kommentera övriga matcher ikväll kan jag väl tycka att Roma visar styrka som vänder 0-1 till 2-1 mot marängerna, som förmodligen ändå kommer vända tillbaka 2-1 till totalseger hemma på Bernabeu. De är för bra för att inte göra det. Sneijder visar klassen kanske?

Schalke 04 är väl dagens vinnare, efter Liverpool förstås. 1-0 hemma mot Porto kan mycket väl räcka för att de ska gå vidare, även om jag personligen kan tycka att Porto ändå borde vända på det. Schalke ska vara glada att de höll nollan idag, men de är långt ifrån klara kvartsfinalister.

Det är skamligt att Schalke/Porto kommer längre än Roma/Real M, Pool/Inter eller Arsenal/Milan. Helt oanständigt tycker jag, men sådana är reglerna och det är bara att bita.

I morgon kommer försnack inför Arsenal - Milan, Lyon - Man USA, Celtic - Barcelona, samt Fenerbahce - Sevilla.

Må bra tills dess, Haj!

Inga kommentarer: