tisdag 8 december 2009

Vad händer med Vinterlägret?

När jag var yngre, så var det nästan lika många fäktare på Vinterlägret som på Hällevikslägret. Det sågs som en bra och kul grej mitt i säsongen, en chans att under brinnande säsong kunna träffa polarna från halva landet utan att det är på blodigt allvar, men ändå bra träning.

Till nästa vinterläger är det 20 anmälda fäktare. På min tid var vi mer än det dubbla. Låt vara att det är ett florettläger i Malmö runt jul och nyår, men det borde finnas fler värjfäktare? Vi talar trots allt om en växande sport med goda utvecklingsmöjligheter.

En klubb som GFK skickar en fäktare. FFF och DIF skickar två fäktare vardera. Vi pratar om klubbar som egentligen borde ha mångdubbelt fler fäktare att skicka. FFF vet jag har problem med sina fäktare, som inte vill tävla ens, men, om de bara skulle komma ut på sådana här arrangemang, så tror jag att de skulle få mersmak.

Lägret ligger något olägligt för de bästa värjfäktarna, som åker på JVC i Budapest samtidigt som lägret. Men, hur många kadetter får åka till Budapest? Inte särskilt många.

Om jag ska hårddra det och räkna hur många i varje åldersklass som kan tänkas delta, så ser det ut ungefär såhär:

Värja YJ: 10 tjejer + 15 killar

Värja ÄU: 10 tjejer + 15 killar

Bara där har vi 50 fäktare. Lägg då till några juniorer, så kan man skrapa ihop 60 glada ansikten till den bistra vinter som Karlskrona bjuder.

Är dagens fäktare för lata? Är det finanskrisen som spökar för fäktare som ska resa långt? Är det för dålig träning på lägret?

Jag tror att det kan vara en blandning. Jag har märkt de senaste gångerna jag varit lägerledare att många av ungdomarna är för lata för att träna på våra läger. Det, i sin tur, kan bero på att träningen på lägret inte lockar. Kanske måste vi ändra träningsformerna?

Om jag har förstått allting rätt, så kommer det att vara färre ledare på Vinterlägret 2010, men att de istället kommer att fokusera på att ha en varsin videokamera och filma fäktarna,  för att sedan kunna visa sekvenser för dem och ge feedback. Det är något som jag och pappa har funderat på ett tag och nu blir det nog verklighet.

Kanske kan det bli ett lyft för lägret, att använda lägret som ett fäktläger och inte så mycket träningsläger. Fäktarna får fäkta, träna matchsituationer, samt sedan få chansen att se vad de gör rätt eller fel. Som fäktare får man sig en rejäl tankeställare av att se sig själv på video, tro mig.

Läger är bra för fäktarnas utveckling. Titta bara vilka som är framgångsrika bland juniorherrarna. Så gott som alla i toppen har varit på Hällevikslägret och Vinterlägret under flera år. Bland tjejerna är det inte lika tydligt, men fortfarande har merparten varit med på dessa läger minst två gånger. Jag säger inte att lägerdeltagandet är avgörande, men det är helt klart till deras gagn.

Ett visst ansvar ligger hos föreningarna, som måste puffa mer för de svenska fäktläger som faktiskt anordnas. Det ligger förhoppningsvis i allas intresse att fäktarna utvecklas och tränar på för att vilja bli bättre. Något måste göras och jag tycker att SvFF gör så gott de kan allaredan. Så, alla föreningar, se till att skicka era fäktare. Det är bäst för alla parter.

6 kommentarer:

Anonym sa...

det har dykt upp andra möjligheter som konkererar ut lägret, egna läger eller vintertränng.

Anonym sa...

Jag tror det beror lite på talanglägren, det känns som att att var då det började gå ner

Anonym sa...

kan bero på många saker, uppläget för lägret kan va tråkigt o gammalt så ingen tycker de är kul att åka dit längre, eller bara tillfälligheter, kan behövas göra en utredning så att de kan utvecklas, man kan inte bara sitta o vänta att alla väljer lägret för att de är fäktare.

Anonym sa...

Eller för att det är ett patetiskt jävla skitläger dit fjortisar endast åker för att få hångla på discot?

Anonym sa...

ja kan va de också, då får man väl ändra på det.

Anonym sa...

Jag skulle tycka att det var roligt att åka på läger, men som det är nu så gör jag inte det för att jag inte tycker att de är tillräckligt bra. Nu är det bara 20 fäktare med och de flesta av dem är inte så otroligt bra. När man åker på ett sådant läger håller jag med dig Jocke, borde det vara rena fäktläger, träna fysik kan man lika gärna göra hemma. Jag vill åka dit för att få mycket fäktning mot bra motståndare, men det erbjuder tyvärr inte lägret idag.