tisdag 24 mars 2009

Tuesday's Child

En trevlig dag idag. Man kom i tid till föreläsningen, trots att man var sen. Man fick se en hjärna på preparatvisningen. Jag tränade på klubben för första gången på tre veckor. Jag äter chips och dricker folköl.

Men, det bästa av allt, vi fick se på när läkarstudenterna dissekerade hela preparat. Det var grymt intressant att se en människa ligga på bänken och se alla organ i bålen (de hade fokus på bålen, så det var det vi fick se). Bland annat var det en kvinna med åderförkalkning, som hade en kroppspulsåder i storleken stor, med en diameter på ca 5 cm. Hennes hjärta borde, om hon hade varit frisk hela livet, ha varit ungefär stort som en knytnäve. Istället påminde det mer om en ananas i storlek.

Helt sjukt.

Dock måste jag säga att hjärtat var väldigt lätt. Inte som hjärnan, som väger ca 3,5 kg, utan det vägde ungefär som en lunga, max ett kilo.

Nog om det.

**********

Det var helt ok lunch idag. Kycklingspett och ris med en del sallad och jordnötssås stod på menyn. Jag bjöd Terese och fick i gengäld 30 kr, för att bli helt kvitt.

**********

Imorgon ska jag och Thomas förmodligen spela squash. Får se var det blir någonstans.

**********

På lördag blir det fecke och vårbal på Medicinska Föreningen i Solna. Eftersläppet börjar kl 23. Jag och Åsa ska dit. Får se om Sara, Ludde, eller Terese ska dit. Har inte snackat med några andra, men kan tänka mig att det blir fler än så.

**********

Pia Sundhage är på tv just nu. Jag skulle inte vilja ligga med henne.

**********

Imorgon blir det nog ingen blogg. Kanske efter den eventuella squashen. Det beror på huruvida jag kan åka snålskjuts på någons bredband eller inte.

**********

Imorgon dyker min Apoptygma-platta ner i brevinkastet. Äntligen!

Nu tackar jag för att jag fått bjuda på lite tankar om livet. Må bra.

Inga kommentarer: