måndag 23 november 2009

“Sen söndagsfilosofi” eller “Tidiga måndagsfunderingar”

Tid är Den eviga uppdateringen. Det som gör att vi människor inte bara ser en kladdig värld, utan gör att när molnen skingrar sig, så ser vi solen där bakom igen. Utan tiden hade molnen fortfarande legat kvar där och dolt solljuset som är källan till vårt liv här på planeten.

Jag gillar tid.

Jag fick en kommentar på bloggen häromdagen som påpekade att jag “har för mycket fritid”. Jag tror att jag ska ta det som en komplimang. Att “ha för mycket fritid” är i detta fall inget negativt. Det är ett tecken på att jag tar mig tid att fundera över saker och ting istället för att svälja allt med hull och hår.

“Jag tänker, därför finns jag.”

René Descartes uttryckte det alldeles utmärkt där för drygt 350 år sedan. Vi smakar på det igen:

“Jag tänker, därför finns jag.”

Genialiskt.

Ett annat geni, tillika fransman, är Yoann Gourcuff. Eller vad sägs om denna klassiker från januari i år? Jag blev påmind om det när jag hörde Matteos beklagelser över sin nya FM-session.

Kommentatorn häver ur sig “exceptionnel” fem gånger på en dryg minut.

Genialiskt.

Nu blir det till att filosofera sig till sömns för att kunna ta sig an morgondagens bekymmer.

Inga kommentarer: