tisdag 18 november 2008

Hybrisen flödar

Detta var väl vad man aldrig kunde tänka sig hända någon annanstans än i ens härligaste fantasier? Men, jag antar att det finns två sidor av myntet.

Positiva sidan:
Vi slipper fler intetsägande låtar från ett av de mest tomma och hybrisdrabbade banden jag hört. Eller, det där med hybrisen gäller väl mest fansen, som jag skulle vilja jämföra med Tokio Bläähs fans.
Man slipper höra alla deras fans tjat om hur fantastiska de är och hur de är störst genom tiderna. Man är inte ett av de största livebanden om man anser att man inte levererar efter 33. Det är något av det dummaste jag hört. Som om han sätter normen för hur den perfekta artisten är. Där snackar vi tamejfan hybris en gång till.

Negativa sidan:
Han kan bli lite av en martyr, där alla ska hylla honom som en av de största som vågar gå sin egen väg och gjort fantastisk musik. Jag vill kräkas isåfall.
Om de återförenas blir det ett jävla ståhej bara för att de återförenas. Jag vill kräkas isåfall.


Jag förstår inte vad som skulle göra Coldplay till ett större band än något annat:

  • De har inget (citerar mamma här) "gott ös" i låtarna som kan göra en glad.
  • Sångaren har ingen speciellt bra röst (inget speciellt särskilt om vi säger så).
  • De har inte varit förgrundsfigurer i någon speciell genre, inte varit ledande för någon utveckling.
  • Texterna är inte bättre än några andra bands texter.


De har framförallt inte levererat under en särskilt lång period. Stora band, som U2, Madonna, R.E.M., Depeche Mode, Iron Maiden, Metallica, AC/DC, Bruce Springsteen, The Cure, (The Smiths +)Morrissey, med flera, har alla hållit på i över 25-30 år. Coldplays första platta kom 1998. Det är tio år sedan. Inte mycket att jämföra med. Nej, de har inte gjort mer för rockmusiken än vad The Cardigans har gjort.

De påminner helt enkelt om Kent - Hybrisens mecka.

Så, jag blir bara glad av nyheten. Får väl bara hoppas att det inte är ett jävla PR-trick för att locka fram det galna ur fansen när de väl avslöjar en eventuell bluff nästa sommar.

Då vet vi om Chris Martin är en klok och ärlig man eller en hycklare. Jag vill vänta och se.

1 kommentar:

Julia sa...

Haha okej, jag kommenterar igen men herregud vad jag håller med dig. Coldplayhypen är ett skämt. De blev framröstade som "Best act in the world today" och "Viva la vida or death and all his friends" blev framröstad som bästa album av Q magazines läsare. Man bara what? Det är så konstigt.